FAQ

Co oznacza, że karty Montessori są trójdzielne?

Budowa kart jest trójdzielna, co oznacza że w każdym zestawie znajdują się trzy rodzaje kart: karty przedstawiające grafikę i podpis, karty przedstawiające grafikę bez podpisu oraz karty z podpisami. Karty zostały zaprojektowane i stworzone zgodnie z pedagogiką Mari Montessori, mają na celu przede wszystkim umożliwiać naukę na bazie lekcji trójstopniowej. Niemniej, ich forma pozwala również na inne sposoby wykorzystania. Duże karty są rozmiaru 14x14cm, natomiast podpisy do nich rozmiaru 2,5x14cm.
Trójdzielna budowa kart wspiera niezależność dzieci – umożliwia stopniowanie trudności oraz samodzielną kontrolę błędu.

Czy karty Montessori są odpowiednie dla mojego dziecka?

Karty są odpowiednie dla dzieci w wieku 2–6 lat, które przestały już przede wszystkim zjadać książeczki. Dziecko nie musi uczęszczać do przedszkola Montessori ani spełniać żadnych innych wymagań, aby rozpocząć przygodę z kartami. W odpowiednio przygotowanym otoczeniu, które nie przytłacza dziecka mnogością i chaosem zabawek, dzieci same sięgają po karty i proszą o zabawę z nimi. Nie ma lepszego uzupełnienia zabawy tak lubianymi przez dzieci figurkami, jak nasze karty edukacyjne.

W jaki wieku dzieci mogą bawić się kartami Montessori?

Karty przeznaczone są dla dzieci w wieku 2–6 lat. Dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, a naszym zadaniem jako rodziców jest podążanie za tym rozwojem. Istotną rolę odgrywa tutaj obserwacja dziecka. Niektóre dzieci są gotowe do pierwszych prób z kartami już w okolicy 18 miesiąca życia – o ile dziecko przestało już głównie zjadać książeczki, a wykazuje również zainteresowanie ich zawartością. Pracę z kartami warto rozpocząć od kilku wybranych kart prezentujących zdjęcia realnych obiektów, których dziecko ma możliwość doświadczyć (owoce / warzywa). Od drugiego roku życia dzieci zazwyczaj gotowe są do pracy i zabawy już z całym zestawem kart. Można wówczas przeprowadzać z nimi lekcję trójstopniową, jak i bawić się na inne sposoby – podstawowe z nich pokrótce opisaliśmy w załączonej do kart ulotce.

Nic nie wiem o pedagogice Montessori, czy jest sens zakupu kart?

Nie trzeba być ekspertem, aby bawić się z własnym dzieckiem przy użyciu naszych kart. To co wyróżnia je wśród oferty na rynku to nie tylko zgodność z ideą Montessori, ale również prostota i odzwierciedlenie rzeczywistości. Małym dzieciom sprawia radość rozpoznawanie realnych obiektów. Prawidłowa ocena tego, co przedstawiają karty wzmacnia u dziecka poczucie sprawczości i kontroli nad światem, a w konsekwencji rozwija wewnętrzną motywację i staje się elementem budowania poczucia własnej wartości.

Mamy książeczki z realnymi zdjęciami warzyw, czy to nie wystarczy?

Uwielbiamy książki z realnymi zdjęciami, są idealne do zabrania np. w samochodową podróż, bo mamy pewność że nic się nie pogubi. Zabawy z książką są jednak mocno ograniczone – nie można dać dziecku koszyka warzyw i poprosić o ich dopasowanie do zdjęć, a samemu w tym czasie zająć się innymi sprawami. Karty umożliwiają przeprowadzenie lekcji trójstopniowej, zabawę w przestrzeni, dopasowywanie realnych obiektów i figurek, pozwalają dziecku na ruch. Ponadto trójdzielna budowa kart umożliwia stopniowanie trudności oraz samodzielną kontrolę błędu.

Od czego zacząć pracę z kartami Montessori?

Pracę z kartami zawsze warto rozpocząć od obserwacji dziecka. Przede wszystkim ono samo musi wykazywać zainteresowanie zabawą. Jeśli wcześniej nie spotkało się z podobnymi kartami, możemy zaprezentować zawartość zestawu (młodszym dzieciom rekomendujemy mniejszą ilość kart) i pokazać sposoby wykorzystania kart. Możemy przeprowadzić lekcję trójstopniową, możemy przygotować realne obiekty -warzywa, owoce czy figurki zwierząt – i bawić się w dopasowywanie ich do kart, możemy zagrać w memory. Ważne aby dziecko i rodzic czerpali z tej zabawy satysfakcję.